Komunikat prasowy
Bruksela, dnia 11 lipca 2012 r.
Komisja Europejska zaproponowała dziś
wprowadzenie środków mających na celu modernizację stowarzyszeń
zbiorowego zarządzania prawami autorskimi oraz środków zachęcających do
promowania ich przejrzystości i skuteczności.
Nowe technologie cyfrowe otwierają
szerokie możliwości zarówno dla twórców, konsumentów, jak i dla
przedsiębiorstw. Rosnący popyt na dostęp w trybie online do treści
kulturowych (np. muzyki, filmów, książek itp.) nie zna granic ani
ograniczeń krajowych. To samo dotyczy również usług internetowych
umożliwiających dostęp do tych treści. W tym miejscu, zwłaszcza w
sektorze muzycznym, do gry wchodzą organizacje zbiorowego zarządzania
prawami autorskimi, które w imieniu kompozytorów i autorów tekstów
zarządzają udzielaniem licencji na korzystanie w internecie z utworów
muzycznych chronionych prawem autorskim. Zbierają one także opłaty
licencyjne i dokonują ich redystrybucji.
Jednakże
niektóre z tych organizacji mają problemy z dostosowaniem się do wymagań
w zakresie zarządzania prawami do korzystania z utworów muzycznych w
internecie, zwłaszcza w kontekście transgranicznym. Dzięki
przedstawionemu dziś wnioskowi te stowarzyszenia zbiorowego zarządzenia
prawami autorskimi, które pragną udzielać licencji na swój repertuar na
różnych terytoriach, musiałyby spełniać normy europejskie. Ułatwiłoby to
usługodawcom uzyskiwanie niezbędnych licencji na muzykę, która ma być
rozpowszechniana online w całej UE oraz zagwarantowałoby, że dochody są
prawidłowo zbierane i przekazywane kompozytorom i autorom tekstów na
sprawiedliwych zasadach.
Ogólnie rzecz biorąc, organizacje
zbiorowego zarządzania prawami autorskimi działające we wszystkich
sektorach musiałyby spełniać nowe normy europejskie przewidujące poprawę
sposobu zarządzania i większą przejrzystość w prowadzeniu działalności.
Konieczność wprowadzenia zmian w niektórych praktykach tych organizacji
została podkreślona przez niedawne przypadki, kiedy to tantiemy zebrane
w imieniu posiadaczy praw autorskich zostały utracone w wyniku
niewłaściwej polityki inwestycyjnej, a także przez stwierdzone
opóźnienia płatności takich honorariów na rzecz właścicieli praw
autorskich.
Komisarz do spraw
rynku wewnętrznego i usług Michel Barnier powiedział: „Potrzebujemy
europejskiego jednolitego rynku cyfrowego, który funkcjonowałby z
korzyścią dla twórców, konsumentów i usługodawców. Bardziej efektywne
stowarzyszenia zbiorowego zarządzania prawami autorskimi ułatwiłyby
usługodawcom rozwijanie nowych usług ponad granicami, co służy zarówno
europejskim konsumentom, jak i różnorodności kulturowej.” Komisarz dodał
również, że „organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi
powinny działać z zachowaniem pełnej przejrzystości i gwarantować
twórcom bardziej terminowe wynagrodzenie za ich pracę. Ma to kluczowe
znaczenie dla dalszych inwestycji w kreatywność i innowacje, które z
kolei będą prowadzić do dodatkowego wzrostu gospodarczego i zwiększenia konkurencyjności.”
Główne elementy proponowanej dyrektywy
Dzisiejszy wniosek ma dwa wzajemnie uzupełniające się cele:
- Promowanie większej przejrzystości i poprawy zarządzania w stowarzyszeniach zbiorowego zarządzania prawami autorskimi poprzez zwiększenie obowiązków w zakresie sprawozdawczości i kontrolę ich działalności przez właścicieli praw autorskich, tak aby stworzyć zachęty do większej innowacyjności i poprawy jakości usług.
- Na tej podstawie i bardziej szczegółowo – promowanie i ułatwienie udzielania licencji, obejmujących różne terytoria i repertuary, na korzystanie w internecie z utworów muzycznych chronionych prawem autorskim w UE/EOG.
W praktyce:
- Posiadacze praw autorskich mieliby bezpośredni wpływ na zarządzanie swoimi prawami, byliby szybciej wynagradzani, a możliwość wyboru najskuteczniejszego dla ich celów stowarzyszenia zbiorowego zarządzania prawami autorskimi zapisano by w prawodawstwie. Przyczyni się to do lepszej ochrony interesów właścicieli praw autorskich, jak również do lepszego dostępu do treści kulturowych dla konsumentów.
- Nowe przepisy zmieniłyby sposób, w jaki działają organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi w całej Europie, dzięki nowym wymaganiom, takim jak: lepsze zarządzanie repertuarem, szybsze płatności na rzecz członków, jasność w zakresie dochodów z wykorzystania praw, roczne sprawozdanie dotyczące przejrzystości i dodatkowe informacje dostarczane bezpośrednio do posiadaczy praw autorskich i partnerów biznesowych (takich jak inne organizacje zbiorowego zarządzania prawami autorskimi). Państwa członkowskie musiałyby stosować mechanizmy rozwiązywania sporów pomiędzy stowarzyszeniami zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i posiadaczami praw autorskich. Ulepszone standardy i procesy powinny skutkować sprawniejszym funkcjonowaniem takich organizacji i większym zaufaniem do ich działalności.
- Proces udzielania licencji, obejmujących różne terytoria, na korzystanie w internecie w różnych krajach z utworów muzycznych chronionych prawem autorskim byłby łatwiejszy, ale także podlegałby obowiązkowi wykazania zdolności technicznych do skutecznego wykonywania takich zadań. Byłoby to korzystne zarówno dla autorów, dostawców usług internetowych, jak i dla obywateli.
Kontekst
Stowarzyszenia
zbiorowego zarządzania prawami autorskimi działają jako pośrednicy
pomiędzy właścicielami praw autorskich w przemyśle muzycznym, ale także w
zakresie innych form sztuki, takich jak książki lub filmy, a
usługodawcami pragnącymi wykorzystać ich utwory. Udzielają
one licencji w zakresie praw autorskich, pobierają tantiemy oraz
zajmują się przekazywaniem dochodów posiadaczom praw autorskich w
sytuacji, gdy indywidualne negocjowanie licencji z poszczególnymi
twórcami byłoby niepraktyczne i pociągałoby za sobą wysokie koszty
transakcyjne. W UE
istnieje ponad 250 stowarzyszeń zbiorowego zarządzania prawami
autorskimi, które zarządzają dochodami w wysokości ok. 6 mld euro
rocznie. Wykorzystanie praw w sektorze muzycznym stanowi ok. 80 proc. całkowitych dochodów uzyskanych przez takie stowarzyszenia.
Zbiorowe
zarządzanie tymi prawami jest również ważne dla przyznawania licencji
dostawcom usług muzycznych online (usługi pobierania muzyki, usługi
transmisji strumieniowej). Odnosi się to w szczególności do praw osób, które komponują muzykę lub piszą teksty. Dostawcy usług online często pragną działać na wielu terytoriach i oferować bogaty katalog utworów muzycznych. Równie często chcą oni wypróbowywać nowe modele biznesowe. Wszystko to sprawia, że udzielanie licencji na usługi świadczone online jest bardzo skomplikowane. Wiele
stowarzyszeń zbiorowego zarządzania prawami autorskimi nie jest jeszcze
gotowych na te wyzwania i w rezultacie usługodawcy napotykają na
poważne trudności z uzyskaniem licencji niezbędnych do uruchomienia
usług muzycznych online w całej UE. Prowadzi
to do zmniejszenia oferty takich usług dostępnych dla konsumentów w
całej UE i wolniejszego wprowadzania innowacyjnych usług.
Proponowana dyrektywa przyczynia się do
stworzenia jednolitego rynku dla własności intelektualnej i jest ona
częścią strategii Komisji na 2011 r. w zakresie własności
intelektualnej:
W 2011 r. Komisja wskazała również na te działania jako istotny wkład we wzrost gospodarczy na europejskim jednolitym rynku:
Dodatkowe informacje
powyższy komunikat pochodzi ze strony KE
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz